ראשי       מבזקים       צ'אט       שירותים       סלולרי       צור קשר     חג אוּרים שמח!  

"והגית בו יומם ולילה=לימוד תורה?"
האשכול הקודם | האשכול הבא
קבוצות דיון שולחן ערוך והגית בו יומם ולילה=לימוד תורה?
גרסה להדפסה   שלח לחבר  
segacoצל"ש בפורום שולחן ערוך
חבר מתאריך 3.8.02
1059 הודעות
19.12.03, 12:49
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך 
   והגית בו יומם ולילה=לימוד תורה? 
 
עבר עריכה לאחרונה בתאריך 19.12.03 בשעה 13:03
 
אני מעלה פה בעיה הלכתית אשר מטרידה את מנוחתי כבר הרבה זמן..וחיכיתי איתה וחיפשתי רמזים כדי להבין טוב יותר את דיברי התורה הקדושה...

1.לצורך הדיוק אני קובע "שעשרת הדיברות" הם חוקי היסוד של עם ישראל היהודי. הם כמו חוקה שיש לעם..אפילו חז"ל והמפרשים מסכימימים עם הדעה שתרי"ג מצוות מקופלים בתוך עשרת הדיברות.
2.בעשרת הדיברות יש 10 דיברות 1 מהם או אולי 2 הם דיברות היינו מצוות בין אדם למקום היינו לאלוהיו וכל השאר הם מצוות בין אדם לחברו.של עשה ושל לא תעשה.
3.אם כולנו מסכימים עם הקביעה הזאת...הרי מבחינת אלוהים אשר נתן לנו התורה בידיו של משה ופיזית באוזני עם ישראל..הרי המצוות האלו כמו שאמרנו מצוות יסוד החשובות ביותר.ועם מתוך עשר מצוות=דיברות 1-2 לאלוהים והשאר בין איש לרעהו. הרי אלוהים מיחס חשיבות עליונה וחשיבות גבהה יותר לחוקים שבין בני האדם...ובני האדם היהודים בפרט.
4. אז מכאן יוצא שכל מי שממלא חלקית את עשרת הדיברות והתרי"ג מצוות המקופלים בהם .הרי זה בניגוד גמור לרוח עשרת הדיברות לרוח אלוהים ולרוח תרי"ג מצוות..הלעה למעשה לא ממלא את רצון אלוהים במלואו..
5.יש בינינו אנשים ההולכים לישיבה ואין עושים דבר חוץ מאשר ללמוד תורה...לימוד זה מתבסס על הפסוק "והגית בה יומם וליל" עלה בדעתי מה הכוונה והגית בה יומם וליל,האם הכוונה לחשוב עליה כל הזמן?..הרי זה לא יתכן שיש דרישה כזאת.. כי היא כמעט בלתי אפשרית...
6.כמו למשל שהפסוק ההילכתי שאומר אהוב את רעך כמוך...ומה הכוונה..הרי ברור שאנו אוהבים את עצמנו כל הזמן אבל האם כל הזמן שאנו אוהבים את עצמנו אנחנו חושבים על עצמנו ועל האהבה שאנו רוחשים לעצמנו? ודאי שלא...וכך את החברים שלנן אין אנו אוהבים בכל רגע נתון ולא חושבים על זה כלל.
7.אז האם לא יתכן שפרוש והכוונה למילה זאת היא ישם(לבצע) את התורה יומם ולילה,איך? ברוח עשרת הדיברות ותרי"ג המצוות המקופלות בהם ואז הכל מתקשר עם כל דבר...כשמבינים את ההגדרות והפרוש שלהם.
8.אם לא כן אין הפסוק מכמת(מהמילה כמות) את המוצוות כלפי המקום ביחד לאלוהים.להסביר זאת ברור יותר אם יש 8-9 מצוות כלפי האדם איך יכול אלוהים לקחת אנשים ולהעסיק אותם בתפילה ובלימוד תורה ב כמעט 100 אחוז מזמנם...כלומר האם לא ודאי יותר שהפסוק התכוון ב"והגית" לישם את התורה=הדיברות=המצוות.
9.לי נראה שכן כי תורתנו היא תורת חיים ומעמידה את האדם בראש סולם העדיפויות לפני השבת לפני הכל...בפיקוח הנפש למשל...
10.מכאן יוצא שמי שרק לומד ורק מתפלל אינו מקיים את מצוות האלוהים הברורה ביותר.של ישום כל עשרת הדיברות וכל תרי:ג המצוות המקופלות בתוכם.

אני מבקש להיתיחס למה שכתבתי לאחר מחשבה,ולא לזרוק בפני שמי שם אותי לבטל את דיברי חכם כזה או אחר...

קראו את הפסוקים הרלוונטים...האם אין הגיון בהשגותי...

ובכלל שימו לב שגם אני כתבתי 10 דיברות משלי


| | | תגובה עם ציטוט | לראש ההודעה | דווח למנהל הפורום | הפוך כיוון תצוגה

נושא מחבר תאריך הודעה מספר
  הממממ..... Alexkarpman 20.12.03 1
     אנו רואים אחרת את עשרת הדיברות והוא המכשלה.. segacoצל"ש בפורום שולחן ערוך 20.12.03 3
     המשך המשך..... segacoצל"ש בפורום שולחן ערוך 21.12.03 4
  טעות segacoצל"ש בפורום שולחן ערוך 20.12.03 2

לובי | לפורום | האשכול הקודם | האשכול הבא
Alexkarpman
חבר מתאריך 20.12.01
4076 הודעות
20.12.03, 20:15
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך 
   1. הממממ..... 
בתגובה להודעה מספר 0
 
בס"ד

1. נגיד.

2. 5 בין אדם-למקום, 5 בין אדם לחברו.
כאן כל התיאוריה המרתקת שלך נופלת.

3. אבל לא מסכימים עם הקביעה הזאת.
גדולי ישראל נמנעו מדירוג המצוות לפי חשיבות.
אתה תעשה את זה?
סלח לי אם אני לא מקבל את זה.
(במיוחד כשאתה מתבסס על שגיאה, עיין בסעיף 2 )

4. המשפט שלך לא בעברית.
לא הבנתי מה רשום.

5. כן זה אפשרי.
לא זה העניין.
האם זה צודק שהם יעשו את מה שהם עושים...?
זו שאלה אחרת.

6. אז"ש.
הפסוק אומר שאתה צריך לאהוב את החבר כמו שאתה אוהב את עצמך.
אף-אחד לא אמר לחשוב על זה כל הזמן.
אבל כמו שכואב לך אם נהרס לך חפץ - צריך לכאוב לך אם נהרב לאדם אחר(קו"ח שלא להרוס לו...)
והעניין ברור, אז אין צורך להרחיב.

7. אולי.
אולי לא.
רשום "הגית".
לא "עשית".
לא מסתדר.
מתנצל.

8. לא לא הגיוני.
שוב אתה מתבסס על טעות.
וממילא ברור לנו שאדם לא יכול להגות בתורה יומם וליל פיסית, כי הוא עדיין אדם וצריך לאכול לדוגמה.
קח את הכל בפרופורציות.

9. דוגמה מצויינת.
בפיקוח נפש.
אבל אסור לך לחלל שבת, סתם כי יש תוכנית מעניינת בטלוויזיה.
טוב שהבנת את זה

10. לדעתי, מי שעושה כן, חוטא בדבר אחר.
הוא מעמיס את עצמו על גב אנשים אחריםף שלא בחרו כן(בנגוד להשוואה של יששכר וזבולון, ששם היה העניין בהסכמה).
הוא גורם לחילול שם שמים(אשכולות כאלה לדוגמה; שינוי, חופש ודעת-אמת יהיו דוגמאות טובות עוד יותר).
ובגדול...טוב...נעזוב את זה

לא.
אין הגיון בהשוואתך.
אני חושב שאתה צודק בנקודה האחרונה שלך, אבל הסיבות שלך שגויות לחלוטין.
מזל טוב
וחנוכה שמח


Fenoman: אנגלית אינה שפה!!! http://www.fresh.co.il/dcforum/Programming/2116.html#19

פורום תכנות בפרש: http://programming.fresh.co.il

רק אני לחצתי את היד של Orson Scott Card



| | | תגובה עם ציטוט | לראש ההודעה | מחק תגובה | דווח למנהל הפורום | הפוך כיוון תצוגה
segacoצל"ש בפורום שולחן ערוך
חבר מתאריך 3.8.02
1059 הודעות
20.12.03, 23:38
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך 
   3. אנו רואים אחרת את עשרת הדיברות והוא המכשלה.. 
בתגובה להודעה מספר 1
 

- "אנוכי יהוה אלוהיך, לא יהיו לך אלוהים אחרים על פני"
"לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני"

- "לא תישא את שם יהוה אלוהיך לשווא"

הראשון למקום בלבד השני בחלקו הרב(וכי למה? אין אלוהים דורש להאמין רק בו אלא הדרישה היא לא להאמין באלוהים אחרים כי אז יבוא העונש כמו שמפורט-ולכן בחלקו הוא עבור האדם) השלישי בחלקו.אם כי הכוונה שלא תשבע לאדם אחר ותרמה אותו בהשתמשך בשם אלוהים כדי לעשות זאת..כלומר שבועת שקר...

"זכור את יום השבת לקודשו"

יתכן שגם את זה אתה מיחס לאלוהים אך לא לפי דעתי ודעת הרמב"ן למשל...כי...השמוש בהמשך אתה ובנך ועבדה ואמתך וחמורך ושורך והגר בשעריך...אומר לך שהכוונה היא 1.לצער בעלי חיים (הרי בעל חיים אינו מבין שצריך לכבד את היום אשר אלוהים לא עבד) 2.סיבות סוציאליות שגם אתה אבל גם לא עבדיך יעבדו ביום זה...והגר,אשר יכול להיות שאינו עברי כי פרוש המילה גר היא "זר" כמו וגר היית בארץ מצריים...אז יתכן שהוא אפילו לא בן אותה דת שלך והוא חייב לנוח...לדעתי הסיבות שאלוהים נתן לעם ישראל והדוגמא שנתן על עצמו היא כדי "להכריח" לנוח ולא שאנשים או בעלי חיים יעבדו יום אחד בשבוע...אך יתכן שאתה רואה זאת אחרת.אבל בתאוריה שלי אין שום פגם שהשבת לאלוהים כשאני סבור שהשבת לאדם ולבהמה נולדה..זה החוק הסוציאלי הראשון בעולם..."10" ליהדות!!!


- "כבד את אביך ואת אמך"

חוק למען האדם

"לא תגנוב"

- "לא תענה ברעך עד שקר"

כנ"ל עבור האדם


"לא תנאף"

הדיברות באותה הצורה: "לא תחמוד אשת רעך"

כנ"ל לאדם

לא תרצח

כנ"ל לאדם

לא סיפקתי לפי הסדר את עשרת הדיברות אבל חילקתי לפי אדם או אלוהיו.

אוקי לא בצורה הכי מסורתית עשרת הדיברות אבל אם תקרא היטב תבין גם את ההגיון התמון ב"תאוריה שלי"


המשך יבוא צריך ללכת אחזור ואמשיך


| | | תגובה עם ציטוט | לראש ההודעה | מחק תגובה | דווח למנהל הפורום | הפוך כיוון תצוגה
segacoצל"ש בפורום שולחן ערוך
חבר מתאריך 3.8.02
1059 הודעות
21.12.03, 23:48
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך 
   4. המשך המשך..... 
בתגובה להודעה מספר 1
 
3. אם אך מעט הצלחתי לשכנע שרוב המצוות הוא לאדם...והאדם חשוב יותר מאלוהים (אני מתכוון דרך עיני האלוהים-כלומר אין אלוהים טוען שהסגידה לאלוהים חשובה יותר מכל דבר האחר.עובדה שפקוח נפש-כלומר עבור האנושות חשובה מכל מצווה אלוהית אחרת-והיא דוחה את הכל)

7-8 רד"ק לפסוק הזה אומר ...שיהגה בו יומם ולילה כל עת שימצא פנאי מעיסקי מחיתו(כלומר עבודתו -לא רק ללמוד תורה וזאת היתיחסות ישירה לעינין. רש"י אומר כך: שהיגית היא התבוננות כל הגיון התורה בלב..אבל כשאתה קורא את כל הפסוק..לא ימוש ספר התורה הזה מפיך והגית בו יומם ולילה למען תשמור לעשות(אני חוזר למען תשמור לעשות-ותשמור לעשות זה לא עשית?)ככל הכתוב בו ואז תצליח את דרכך ואז תשכיל...

ואם אמרנו שמצוות עשרת הדיברות ובהם מקופלות תרי"ג מצוות שצריך לעשות או לא לעשות...האם לא אומר הדבר שצריך לישם את הכתוב בתורה? אני פשוט לא מבין למה לא תסכים איתי

חנוכה שמח

נ.ב. אם תרצה אתיחס לשאר הנקודות אבל אני חושב שאולי הצלחתי להעביר את הנושא העיקרי...שאין רק ללמוד אלא חובה לעבוד וזה כתוב בעשרת הדיברות כשאלוהים כותב בפרוש "כי ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך" הוא לא אומר 6 ימים תעשה ככל העולה על דעתך... וגם הרמב"ם מקבל את הנחתי...

והכל עובר כחוט השני לאורך התנ"ך כולו...רק יש משהו אשר קרא את התורה והתאים אותה לצרכיו זה שאינו עובד....בתנ"ך כמדומני אם לא נטעת את השדה שלך יכולת לא לבוא למלחמות(מלבד מלחמות קודש) כלומר העבודה והפרנסה קודמות לכל...


| | | תגובה עם ציטוט | לראש ההודעה | מחק תגובה | דווח למנהל הפורום | הפוך כיוון תצוגה
segacoצל"ש בפורום שולחן ערוך
חבר מתאריך 3.8.02
1059 הודעות
20.12.03, 23:36
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך 
   2. טעות 
בתגובה להודעה מספר 0
 
-


| | | תגובה עם ציטוט | לראש ההודעה | מחק תגובה | דווח למנהל הפורום | הפוך כיוון תצוגה

נעל | העבר לארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מחק תגובות לובי | לפורום | האשכול הקודם | האשכול הבא


© כל הזכויות שמורות לFresh.co.il
Powered by DCForum .