ראשי       מבזקים       צ'אט       שירותים       צור קשר     דבר המנהל תקנון הפורום תוכנות לזיהוי חומרה: HWiNFO32 1.45 | Everest Home Edition 1.10 | AIDA32 3.93 | SiSoft Sandra 2004 SP2b | מומחים: MrS, לידור ו A_Netanel, צלשי"ם: ntur, shaked ותפוחים  

פרש

"מילון הגדרות ומונחים - זכרונות"
אשכול בארכיון - לקריאה בלבד
האשכול הקודם | האשכול הבא
קבוצות דיון חומרה מילון הגדרות ומונחים - זכרונות
גרסה להדפסה   שלח לחבר  
MrSצל"ש בפורום חומרה
חבר מתאריך 28.5.02
6653 הודעות
16.04.03, 17:46
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך 
   מילון הגדרות ומונחים - זכרונות 
 
   כל הזכויות למדריך שמורות לאתר Fresh.co.il ולמשתמש MrS שכתב אותו. אפשר להעתיק ולשנות את המאמר כרצונכם כל עוד פסקה זו כלולה בו.

אתם מבולבלים מכל המונחים הטכניים שקשורים בזכרונות?
הנה מדריך שיכול לעזור לכם מעט.

SIMM – Single Inline Memory Module
המעגל החשמלי הפיזי שהחזיק את מודול הזיכרון על הלוח-אם במחשבים ישנים מתקופת ה Pentium 1 ומחשבי ה 486 ואלו שקדמו להם.

DIMM – Dual Inline Memory Module
המעגל החשמלי הפיזי שמחזיק את מודול הזיכרון על הלוח-אם. ה DIMM החליף את ה SIMM שקדם לו והנו סוג החיבור על הלוח של זכרונות הנפוץ ביותר במחשבים ביתיים כיום.

SODIMM – Small Outline DIMM
המעגל החשמלי הפיזי שמחזיק את מודול הזיכרון, והנו קטן יותר פיזית מה DIMM ולכן נמצא בד"כ במחשבים ניידים.

RIMM – Rumbus Inline Memory Module
המחבר הפיזי שמחזיק על לוח האם את הזיכרונות מסוג RDRAM. מאחר ואלו זכרונות שעובדים בטור, RIMM ריק על הלוח אם חייב להיות ממולא ב C-RIMM כדי לסגור מעגל.

RAM – Random Access Memory
זיכרון אשר יכול להקרא באופן אקראי, ללא צורך בקריאת מידע "אחר" לפניו ואחריו. ה RAM זקוק למתח כל הזמן ע"מ לשמור בתוכו את המידע.

SRAM – Static RAM
בניגוד ל DRAM המתואר למטה, SRAM שומר את המידע האצור בתוכו גם כאשר המחשב מכובה. עדיין יש צורך בזרם נמוך מאוד כדי לשמור על המידע ולא הוא ימחק.

DRAM – Dynamic RAM
הטכנולוגיה שבשימוש בכל סוגי הזיכרון המודרניים ביניהם SDRAM, DDR SDRAM ו RDRAM. שלא כמו ה SRAM, ה DRAM זקוק לאספקת חשמל תמידית כדי לשמור על המידע האצור בתוכו, והמידע ימחק עם כיבוי המחשב.

SDRAM – Synchronous DRAM
סוג הזיכרון הנפוץ ביותר בתחום המחשבים הביתיים (עדיין, אבל לא לאורך זמן). הגישה לזיכרון נעשית במקביל וביחידות של 64bit. המידע מועבר על ה BUS ב"עליה" של הגל בפעימת השעון. רוב הזיכרונות האלו פועלים במהירויות של 100MHz ו 133MHz. ה SDRAM דורש DIMM של 164 פינים. זיכרון זה מתאים עם צ'יפסטים שונים גם למעבדי Intel וגם למעבדי AMD, כמו גם לשימוש על כרטיסי מסך.

QDR SDRAM – Quad Data Rate SDRAM
סוג נוסף של SDRAM המשתמש ב"משאבה ריבועית" (Quad Pump) להשיג רוחב פס גדול יותר. בדומה ל DDR, זיכרון מהסוג הזה נושא מידע ב"עליה" וב"ירידה" של הגל של כל פעימת שעון, אך בניגוד ל DDR הוא ניגש אליו פעמיים לכל "צד". QDR איננו קיים כיום במחשבים ביתיים.

DDR SDRAM – Double Data Rate SDRAM
בעיקרון זהו זיכרון SDRAM שמעביר מידע במהירות כפולה, זאת ע"י העברת מידע ב"עליה" וב"ירידה" של הגל של כל פעימת שעון. מבחינה מבנית, ה DDR גם שונה בכך שהוא דורש DIMM של 184 פינים. זיכרון זה מתאים עם צ'יפסטים שונים גם למעבדי Intel וגם למעבדי AMD, כמו גם לשימוש על כרטיסי מסך.

RDRAM – Rambus DRAM
פיתוח של חברת Rambus, ניתן להשתמש בזיכרון זה רק בצ'יפסטים מסויימים למעבדי Pentium 4 של Intel. ה RDRAM יכול להכפיל את קצב העברת הנתונים ע"י שימוש בשני ערוצים. בניגוד ל SDARM, ה RDRAM מתמודד רק עם יחידות של 16bit מידע כל פעם, וניגש למידע בצורה טורית. אמנם זה אומר שהזיכרון שולח פחות מידע לכל פעימת שעון, אך הוא רץ במהירויות שעון גבוהות יותר.

C-RIMM – Continuity RIMM
"מודול" ריק של זיכרון RDRAM שמיועד לסגור מעגל כאשר משתמשים במודול RDRAM יחיד.

ROM – Read Only Memory
מונח כללי לזיכרון שאינו ניתן לשכתוב. בד"כ הזיכרון נכתב בזמן הייצור, וניתן למצוא אותו ברכיבים שונים הזקוקים להוראות קבועות. למרות היותו נחשב "קבוע", יש אפשרות לעיתים לבצע לו Flash ע"מ לעדכן ולשדרג אותו.

CACHE
כללית, מונח המתייחס לזיכרון זמני בעל זמן גישה קצר (זמין).הרבה רכיבים במחשב מכילים זיכרון מהסוג הזה, אך המוכר מכולם הנו הזיכרון שבין ה RAM והמעבד שמכיל את המידע שהמעבד ניגש אליו לעיתים קרובות. המעבד מכיל בד"כ שתי רמות של מידע זמין, Level 1 ו Level 2 שמכונים גם בהתאמה L1, L2, כשה L2 מזין את ה L1 הקטן יותר.

BANDWIDTH
כמות המידע הניתנת להעברה בין שתי נקודות בזמן נתון. במונחי זיכרון, המונח מתייחס לכמות המידע הניתנת להעברה על ה Memory bus, כמו המעבר מה RAM למעבד. ה Memory Bandwidth מחושב ב-ביית לשניה (byts-per-second).

Virtual Memory
כאשר הכמות הנתונה של RAM מנוצלת כולה, ניתן להגדיר את הדיסק הקשיח לטפל ביתרה של המידע. בגלל השונות הגדולה במהירות בין ה RAM והדיסק הקשיח, הזיכרון הוירטואלי איטי בהרבה.

FLASH MEMORY
כמו SRAM, זיכרון מהסוג הזה יכול לשמור על המידע גם כאשר המחשב מכובה (או הרכיב המכיל אותו מנותק מהמחשב). שלא כמו SRAM, אין צורך במתח נמוך כדי לשמור על המידע, מה שהופך אותו לאידיאלי למכשירי איכסון ניידים קטנים. דוגמאות למכשירים כאלו הם SD Card, USB Memory Key ו CompactFlash.

Parity
זכרונות Parity מכילים צ'יפ נוסף על המודול זיכרון שמזהה האם מידע נכתב ונקרא בצורה נכונה ממודול הזיכרון ע"י הוספה של ביטים נוספים ושימוש באלגוריתם מיוחד. יש לשים לב שמודול כזה לא יתקן שגיאה אם התגלתה.

ECC – Error Checking and Correction
מודול זיכרון המבצע את אותן הפעולות כמו המודול המצוייד ב Parity, אך בניגוד לו, אם זיהה שגיאה הוא ברוב המקרים יצליח לתקן אותה, תלוי בסוג השגיאה. זכרונות המכילים ECC יתאימו במיוחד למערכות מחשב שמבצעות אפליקציות עם חשיבות קריטית.

BUFFERED Memory
מודולים מהסוג הזה עוזרים לצ'יפסט להתמודד עם עומס חשמלי גבוהה שנדרש כאשר יש כמות גדולה של זיכרון. ה Buffer מבודד חשמלית את ה Controller מהזיכרון וכך מקטין את העומס. למרות זאת, מודולי זיכרון שהנם Unbuffered הנם עדיין הנפוצים ביותר. לא ניתן לשים על אותו לוח-אם מודולים שונים של זיכרון, האחד Buffered והשני Unbuffered.

REGISTERED Memory
סוג של זיכרון Unbuffered שמכיל Register שיוצר עיכוב בהעברת המידע מהמודול בפעימת שעון אחת. זה נעשה בד"כ במודולים של זיכרון בנפח גדול ע"מ לוודא שהמידע מנוהל היטב ובצורה נכונה.

Timing Speed
אומדן המהירות של מודול זיכרון (לדוגמא 10ns, 50ns, 60ns, 70ns) שמגדיר כמה זמן (בננו שניות) לוקח לתהליך הכתיבה/קריאה לקרות. מודול עם מספר קטן יותר הנו מהיר יותר. על כל הזיכרונות באותו סלוט להיות בעלי אותה מהירות.

CL2 & CL3
זמן האחזור, או מאוד בפשטות, הכוונה למשך הזמן שלוקח לזיכרון להגיב להוראה. זמן האחזור נמדד במחזורי שעון, כך שמודול CL2 משלים גישה למידע בפעימת שעון אחת פחות ממודול CL3.

Smith


לראש ההודעה | דווח למנהל הפורום | הפוך כיוון תצוגה

נושא מחבר תאריך הודעה מספר
מילון הגדרות ומונחים - זכרונות MrSצל"ש בפורום חומרה 16.04.03 הצג הכל
  מעולללהההה A_Netanelצל"ש בפורום חומרה 16.04.03 1
  תיקון קטן: Kill-Machinemanager 16.04.03 2
  שכחת מושגים בסיסיים: Kill-Machinemanager 17.04.03 6
  פשששששששש תודה מאוד עוזר...........!!!!!!! (ל"ת) ShnozeL 17.04.03 7
  תיקון Alexkarpman 20.04.03 10

לובי | לפורום | האשכול הקודם | האשכול הבא
A_Netanelצל"ש בפורום חומרה
חבר מתאריך 8.11.01
3936 הודעות
16.04.03, 17:59
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך לחץ להוספת המשתמש לרשימת הICQ שלך  
   1. מעולללהההה 
בתגובה להודעה מספר 0
 
לסקרנים, קצת הסבר על הParity, או בעברית "זוגיות" (בלי קשר לורדה רזיאל ז'קונט). בעיקרון מדובר בזיוי שגיאות, כאשר אלו אינן נפוצות, כלומר שצפי השגיאה המקסימלי הוא בביט (סיבית) אחד, אז נעשית בדיקה האם יש מספר זוגי של "1". אם למשל נשלח הבית 11001101 אז סיבית הזוגיות תהיה "1" על מנת ליצור מספר זוגי של "אחדים" כעת, אם תהיה טעות בהעברת המידע, הצד המקבל יראה שיש מספר אי זוגי של "אחדים" וידווח על טעות. כאמור, זה יעיל רק כאשר הצפי הוא בשגיאה בביט אחד, כי אם שני ביטים ישתנו, אז יהיה מספר זוגי של "אחדים" ולא תדווח טעות.

זה לפחות ההסבר הפשוט ביותר שאני יודע.. אולי (ומן הסתם) יש אלגוריתמים משוכללים יותר לזיהוי מוצלח יותר.



ציטוט:

Kill Machine: "Long live AMD and god bless America"


לראש ההודעה | מחק תגובה | דווח למנהל הפורום | הפוך כיוון תצוגה
Kill-Machinemanager
חבר מתאריך 27.5.02
11565 הודעות
16.04.03, 18:24
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך 
   2. תיקון קטן: 
בתגובה להודעה מספר 0
 
עבר עריכה לאחרונה בתאריך 16.04.03 בשעה 18:28
 
ECC - Error Correcting/Correction Code

עריכה: עכשיו בדקתי וגם הראשי תיבות שלך נכונים
יש לזה כמה פירושים


מנהל פורום חומרה: http://Hardware.Fresh.co.il


The only certainty in life is that there are no certainties.


לראש ההודעה | מחק תגובה | דווח למנהל הפורום | הפוך כיוון תצוגה
Kill-Machinemanager
חבר מתאריך 27.5.02
11565 הודעות
17.04.03, 21:02
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך 
   6. שכחת מושגים בסיסיים: 
בתגובה להודעה מספר 0
 
עבר עריכה לאחרונה בתאריך 17.04.03 בשעה 21:04
 
RAM - Randon Access Memory
FSB - Front side Bus- פחות קשור לזכרונות אבל עדיין קשור - המהירות הזאת שנמדדת במגה-הרצים היא המהירות של התקשורת בין המעבד לבין ה Northbridge. כמובן שככל שהיא גבוהה יותר, מעבר הנתונים בין הזכרונות למעבד גם כן מהיר יותר (בתנאי, כמובן, שהזכרונות מסוגלים לעבוד במהירות הנדרשת).
עוד הערה: בד"כ במערכות אינטל עם נוהגים לכנות את הבאס: xxxMHz Quad-Pumped, למשל 133MHz Quad-Pumped שזה אומר שהבאס הוא 133MHz, וכמו שבDDR מכפילים פי 2, כאן מכפילים פי 4.
מודול (Module) - סטיק זיכרון.
הערה נוספת: שיטת בדיקת הזוגיות (Parity) מהווה את היסוד של מערכת ה RAID5.
הערה נוספת: לא הכרחי שכל הזכרונות יהיו בעלי אותו זמן גישה ו CAS Latency... פשוט אם יש זמנים שונים, בקר הזיכרון יתפעל את כולם במהירות הנמוכה מבין כולם. אגב זמן הגישה וה CAS Latency אומרים כמעט אותו דבר (אם לא אותו דבר בדיוק, לא זוכר...), פשוט זמן הגישה נמדד בשניות, וה CAS Latency נמדד בפעימות שעון.

בהמשך אוסיף עוד הערות אם אזכר
חוץ מזה, יישר כוח


מנהל פורום חומרה: http://Hardware.Fresh.co.il


The only certainty in life is that there are no certainties.


לראש ההודעה | מחק תגובה | דווח למנהל הפורום | הפוך כיוון תצוגה
ShnozeL
חבר מתאריך 27.10.02
80 הודעות
17.04.03, 23:27
לחץ לשליחת EMail למשתמש לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך 
   7. פשששששששש תודה מאוד עוזר...........!!!!!!! (ל"ת)  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


לראש ההודעה | מחק תגובה | דווח למנהל הפורום | הפוך כיוון תצוגה
Alexkarpman
חבר מתאריך 20.12.01
11050 הודעות
20.04.03, 02:59
לחץ לשליחת הודעה פרטית למשתמש לחץ להצגת פרופיל המשתמשלחץ להוספת משתמש זה לרשימת החברים שלך 
   10. תיקון 
בתגובה להודעה מספר 0
 
בס"ד

קודם כל אני רוצה להגיד כל הכבוד על ההשקעה במדריך.

עכשיו לתיקון די חשוב:
זכרון ווירטואלי אינו ה"זריקה לדיסק".
הרבה אנשים לא מבחינים ביניהם וחבל.
זכרון ווירטואלי הוא מנגנון שנתמך בחומרה ע:י מעבדי Intel 80386 ומעלה.
בבמנגנון הזה יישומים מקבלים זכרון ווירטואלי ולא זכרון אמיתי.

בווינדוס(ואני מניח שגם שלינוקס) ישנו מנגנון של "זריקה לדיסק" של מידע כאשר אין מספיק מקום ב-RAM.
האלגוריתם הנפוץ ביותר הוא שהמידע שהשתמשו בו פחות לאחורנה יזרק לדיסק.
פשוט אבל יעיל.

כל תהליך בווינדוס(NT4/2000/XP) מקבל 4GB במחולקים באופן מסויים(לא עקרוני כרגע), רק 2GB הם לשימוש היישום.
העניין הוא שאם היישום יזדקק לזכרון הזה ולא יהי מספיק RAM, תהיה "זריקה לדיסק", אבל המנגנון שמאפשר ליישום לקבל אתה אותם 4GB הוא הזכרון הווירטואלי.

לעוד מידע אפשר להתחיל מהפרקים הרלבנטיים ב-PC Intern.


בברכה...





לראש ההודעה | מחק תגובה | דווח למנהל הפורום | הפוך כיוון תצוגה

מחק | העבר לפורום אחר | מחק תגובות | הסר עוגן לובי | לפורום | האשכול הקודם | האשכול הבא


© כל הזכויות שמורות לFresh.co.il
.